Ankkurointi U-putki
Syksyllä, 2022, jäi veneen kiinnityspoiju ns. käteen, ketju oli ruostunut poikki vuosien saatossa, joka on hyvin yleistä. Kuva ketjusta on alla:
Ketjun katkeaminen ei niin harmittanut mutta kun painot jäi pohjaan niin se kismitti, joten jotain piti keksiä. Ei enää vastaavaa systeemiä vaan sellainen, jossa ketjun voi tarkastaa ja vaihtaa ilman sukeltajaa sekä painoa nostamatta. Ratkaisuksi tuli ankkurointi U-putki. Eli ketju, vaijeri tai köysi menee painossa kiinni olevan U-putken läpi. Ketju, köysi tai vaijeri kaksinkertainen, jolloin sen voi vetää putken läpi tarvittaessa.
Toimintaperiaate yksinkertaisuudessaan alla olevissa kuvissa:
Eli U-putken sisältävä betonipaino on meren tai järven pohjassa. Kiinnitysväline, ketju, köysi, liina tai vaijeri, kulkee putken läpi molemmat päät kiinnitettynä ankkuroitavaan kohteeseen. Kiinnitysvälineen pystyy helposti vaihtamaan veden pinnalta. U-putkessa kiinnitysväline ja U-putken seinämän kosketuspinta on niin iso, että pintapaine jää kosketuspinnoilla pieneksi, jolloin kiinnitysvälineen ja putken kuluminen jää hyvin pieneksi lähes olemmattomaksi. Kiinnitysväline ei myöskään paljon liiku U-putken sisällä. Hapen määrä pohjassa on pieni ja U-putki on betonin ympäröima eli voidaan sanoa, että betonipaino U-putkineen on kestävyydeltää lähes "ikuinen". U-putki voidaan myös valmistaa eri materiaaleista kuten sinkitty teräs, ruostumaton teräs ja polyeteeni (PE).
Huom! Sain juuri (26.3.2025) tiedon, että patentti myönnetään uudelle ankkurointisysteemille, jossa painavat betonipainot jää pois mutta U-putki ratkaisuineen säilyy. Siitä myöhemmin lisää...ilmoittele jos olette kiinnostunut niin kerron mielelläni lisää...
Lisätietoa jo valmiista tuotteista on alla:
Seuraavat tuotteet ovat hyödyllisyysmalli suojattuja ja patenttihakemus on myös tehty!
Ankkurointiputki kiveen:
Kiveen porataan 25 mm reikä, johon putki kiilakiinnityksellä ja injektointi massalla (ei välttämätön). Tappi voidaan hitsata eri paikkaan putken kylkeä eli putken U saadaan aukeamaan eri suuntiin. Putki voidaan tehdä myös tartunnoilla betoniin.
Ankkurointiputki erillisille 25 kg painoille:
Putki on noin 1300 mm pitkä eli siihen mahtuu maksimissaan 12 kpl 25 kilon painoa. Putki voidaan tehdä myös hieman pidempänä. U-putki painoinen voidaan koota jään päälle ja annetaan upota keväällä. Toinen vaihtoehto on tiputtaa painot jään päältä tekemällä avanto.
Teräsputken tilalla voidaan käyttää myös muoviputkea ja tarkoitukseen sopivaa köyttä tai ketjua kun koko setin annatan upota jään päältä keväällä.
U-putki painoineen voidaan laskea pohjaan myös ankkuroidusta veneestä ja liuttaa painot ketjua pitkin putken päälle. Tämä vaatii voimaa ja venee tulee olla ankkuroitu hyvin paikalleen. Kokemuksesta voin sanoa, etten suosittele muuten kuin vahvan kaverin tai jonkinlaisen vinssin kanssa, jolla ketju saadaan pidetty tiukalla. Ensimmäiset kaksi painoa lasketaan putken kanssa. Kun painot on laskettu painopino putkineen kaadetaan haluttuun suuntaan ketjuista vetämällä. Ketju siis kulkeen koko putken läpi.
Ankkurointi U-putki isommile kohteille,poijut, laiturit betonipainon tarvitsevat kohteet:
Periaate on sama mutta itse putki valetaan painon sisään, kuvia alla:
Putki voidaan valaa betonin sisään eri asentoihin kohteesta riippuen ja paino voidaan valmistaa halutun painoiseksi. Useimmissa kohteissa U-putki aukeaa painon sivusta, jolloin veto tulee pääosin pohjansuuntaisesti. Putki valetaan painon sisään niin, että vetokohdistuu mahdollismman hyvin U-putken keskelle, U-muodon pohjaan ja mahdollisimman vähän reunoille. Putki voidaan valmistaa eri kokoisena ja eri materiaaleista kohteesta riippuen. Putki "ankkuroidaan" harjaterästen avulla betonin sisään. Metalliseen U-putkeen harjaterästartunnat hitsataan putken kylkeen.
Meren pohjassa ja virtausten mukana on kaikenlaista roskaa ja savea, joten putki tehdään halkaisijaltaan isoksi, ettei se tukkeudu. Suuaukoile tehdään ns. kumiläpät, jotka eivät estä ketjun tai köyden kulkua mutta vähentävät lian kertymistä putkeen.
Ankkurointiputken hyödyt ja haitat:
Ankkurointiputken hyödyt:
- ketjun, vaijerin tai köyden tarkastus ilman sukeltajaa ja/ tai painon nostoa ylös
- ketjun, vaijerin tai köyden vaihto ilman sukeltajaa ja/ tai painon nostoa ylös
- kun putki tehdään paksusta materialista, käsitellään kestää se vuosikymmeniä. Jos putki vielä upotetaan betonipainon sisään on ratkaisu painon osalta lähes ikuinen. U-putki tehdään paksusta PE (polyeteeni) putkesta kun käytetään köyttä, tosin sopii myös ketjulle esim. poijuissa mutta ei laitureissa.
- Se pinta-ala ketjusta tai köydessä, joka on kosketuksissa ankkurointiputkeen, on niin iso, että pintapaine jää hyvin pieneksi ja kuluminen hyvin vähäiseksi verrattuna normaalisti käytettyyn yhteen lenkkiin. Ketjun, köyden tai veijerin liike U-putkessa on myös hyvin vähäistä!
- Isoissa kohteissa painoja ei tarvitse nostaa kokonaan vaan riittää kun ketjun tarkistaa ketjun koosta riippuen ketjun paksuudesta kerran viidessä tai kymmenessä vuodessa.
- Pohjassa on vähän happea, jolloin putken ruostuminen on myös vähäistä.
- Mahdolliset alennukset vakuutusmaksuissa kun kiinnitysväline voidaan helposti tarkastaa tai vaihtaa määräajoin.
Ankkurointiputken haitat:
- kaksinkertainen ketjun, vaijerin tai köyden määrä
- hankalissa paikoissa ketjun, vaijerin tai köyden mahdollinen kiertyminen
Lähetän tarkemman esitteen tuotteista niin haluttaessa. Toimitan tarvittaessa myös koko paketin eli ketjut, vaijerit ja köydet sekä poijun. Esim. 10 mm pitkälenkkinen kuumasinkitty ketju 8,20 €/ m sis. alv. Kysy pakettitarjousta. Paketeissa tarjoan mielelläni Top Marinen poijuja, muutamia suosituimpia mainittu alla:
Nykyään on myös vahvoja ja veden sekä UV-säteilyn kestäviä köysiä, esim. 3-lyöty (3 säikeinen) halkaisijaltaan ~21 mm pinnoitettu XLF-kuituköysi. XLF-kuitu on tunnettu korkeasta lujuudesta ja kestävyydestään, mikä tekee siitä sopivan vaativiin kohteisiin. Köysi on uppoava, UV-suojattu ja polyuretaani päällystetty. Polyuretaani päällys estää leviä ja näkkiä tarttumasta köyteen.
Saatavilla olevat paksuudet, väri on valkoinen:
~18 mm, murtolujuus n. 5,7 ton, tilaustuote
~21 mm, murtolujuus n. 7,1 ton, varastossa oleva koko
~30 mm, murtolujuus n. 13,7 ton, tilaustuote
Alla on kuva noin halkaisijaltaa noin 21 mm pinnoitetusta käydestä, pleissi+ koussi. Pleissauksen vieressä on köydestä poistettu pinnoite. Pinnoite on noin 1 m paksu.
Köysien kanssa käytetään PE-muovista (Polyeteeni) tehtyjä U-putkia. Putkessa köyden kosketuspinta putkeen on niin suuri, että pintapaine putken ja köyden välillä jää alhaiseksi, joten köyden kuluminen putkessa on vähäistä. Köysi on vielä kulutusta kestävän letkun sisällä putken osuulta.
Normaalisti köyden liikkuminen U-putkessa on myös hyvin pientä. UV-säteilyllä ei ole veden alla köyteen mainittavammin vaikutusta, mutta köysi on hyvä tarkastaa määräajoin käyttöpaikasta riippuen mutta vähintään 10 vuoden välein. Köysivalmistajan arvioima köyden elinikä meri- tai järvivedessä on 25-40 vuotta. Muovista U-putkea ja köyttä käytettäessä on ratkaisu painon ja U-putken osalta lähes ikuinen.
HUOM! On tietenkin täysin selvää ettei köysi kestä mekaanista hankausta kovinkaan paljon. Jos mekaaniselle hankaukselle on vaaraa kannattaa köysi tarkastaa ensimmäisinä vuosina jotta mahdolliset kulumat havaitaan ajoissa! Käysi on helppo tarkastaa U-putken läpi vetämällä.
Köytä harkittaessa tulee ottaa huomioon poijun malli, koska köyden paino ei välttämättä vedä poijua pystyyn. Laituri kiinnityksissä köysi ei myöskään vaimenna aaltojen vaikutusta siten kuin painava pohjaa pitkin tuleva ketju mutta köysi on taas hieman joustava! Köysi on myös ilman kiinteää kosketusta lähes kulumaton, ruostumaton, lähes syöpymätön ja edullinen (pitkä elinikä). Voi myös käyttää ketjun ja köyden yhdistelmää.
Olen keskustellut edm. asioista monen alan ihmisen kanssa ja mielipiteitä on todella monia. Toivon kuitenkin, että jokainen ymmärtää, että jos paino on esim. 1000 kg miksi köyden, ketjun tai vaijerin tulisi kestää vetoa useita tonneja. Painoja ei kiinnitetä meren tai järven pohjaan. Ruostuminen ja kuluminen on tietenkin asioita, jotka tulee huomioida ja juuri siksi yleisesti käytetään todella paksuja ketjuja. Ankkurointi U-putki poistaa tämän tarpeen ja mahdollistaa pienempien ketjujen käytön teknisesti ja taloudellisesti järkevästi.
Asennukset ovat myös mahdollisia Turun saariston alueella yhteistyökumppanin kanssa.
Jos kiinnostuitte tuotteesta, lähetä sähköpostia (hannu.koski(at)jokatuote.fi) tai soita niin räätälöidään ja tarjotaan Teille sopiva tuote. Lähetän mielelläni myös tarjouksia jo valmiista tuotteista.